(Milliyet Sanat dergisi Haziran 2016 sayısında yayımlanmıştır.)
“O münferit benimdir, haksız da değilimdir…”
“Cemali sözüyle, hissi celaliyle…”
“Göster hadisene sual ettim, maharetini aşk hayal ettim…”
Hayır, dersimiz Divan şiiri değil; yukarıdaki cümleler de Nedim’den, Nefi’den ya da Nabi’den mısralar değil. Geçtiğimiz günlerde piyasaya çıkan en yeni Sıla albümünün şarkı sözlerinden alıntılar bunlar.
(20 Mayıs 2016 tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
Tıpkı Soner Arıca gibi Yeşim Salkım da ‘90’lardan bu yana müzik kariyerine aralıksız sürdürüyor. Onun farkı şarkılarını kendisinin yazmıyor olması. Bu açığı ise her şarkıcıya kolay nasip olmayan bir “şarkı avcılığı” meziyetiyle kapatıyor. ‘90’larda henüz kimselerin pek tanımadığı Tamer Özkan’ın bir dolu şarkısını albüm yapan da oydu, 2010’ların hemen başında biz Zeki Güner’in ismini yeni yeni duyuyor iken tamamı Zeki Güner bestelerinden oluşan bir albüm yapan da. Sezen Aksu’dan şehrazat’a, Cenk Taşkan’dan Onno Tunç’a, popüler müziğin klasikleşmiş bestecilerinin şarkılarını da seslendirdi, günü geldi Gülşen gibi Serdar Ortaç gibi gündemdeki şarkı yazarlardan şarkı da aldı.
Yeşim Salkım yeni teklisinde ise bu defa söz ve müziği Sadettin Dayıoğlu’na ait bir şarkıyı seslendiriyor. “Erkeğin Zillisi”, geçtiğimiz günlerde Ossi Müzik etiketiyle yayımlandı. Şarkının düzenlemesi, Salkım’ın bir önceki teklisinde de birlikte çalıştığı Serdar Ayyıldız’a ait.
Sadettin Dayıoğlu aslında müzik çevrelerinin yakından tanıdığı bir avukat. Ama onun müzikle ilgisi hukuksal boyunun ötesinde. Bugüne dek çok sayıda şarkı yazmış ve yazdığı şarkıların bazıları Betül Demir, Erkan Güleryüz, Günce Koral gibi isimler tarafından seslendirilmiş. Arkadaşım olduğu için yakından biliyorum; Sadettin’in elinde daha gün yüzüne çıkmamış sayısız iyi şarkı var. Mesela bunlardan birini, sözlerini yazdığı “Büyümedim” adlı şarkıyı çok yakında Işıl Yücesoy’un sesinden duyacaksınız ki o şarkının popun son dönem klasikleri arasına gireceğini şimdiden söyleyebilirim.
“Erkeğin Zillisi”, gayet eğlenceli, esprili, “atarlı” bir şarkı ve Yeşim Salkım’ın müdanasız tavrı ve tarzına çok yakışmış. Salkım’ı güncellemiş, gençleştirmiş, hatta “Göz Kör Olası” dönemlerindeki enerjisine döndürmüş. Serdar Ayyıldız’ın şıkır şıkır düzenlemesi de şarkıyı radyo-kulüp-plaj üçgeninde popüler kılacak tüm trüklere sahip. Böyle şarkılara da ihtiyacımız var. Hele ki bugünlerde.
(20 Mayıs 2016 tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
Teoman ve Yalın’a sahnede bas çalarak ve vokal yaparak eşlik eden Ayşegül İnci 2013 yılında ilk albümü “Zamanı Tamir Eden Adam”la adından söz ettirmişti. Ayşegül İnci, üç yıllık bir aradan sonra yeni teklisi “Seni Görmemem Lazım”ı Pasaj Müzik etiketiyle yayımladı. Şarkının söz ve müziği Ayşegül İnci’ye, düzenlemesi ise Koray Erkan’a ait.
Ayşegül İnci’nin ilk albümünü yazdığımda şu cümleleri sarf etmişim: “Nicedir Türkçe “rock” müzikte vokal tekniği hep birbirini andıran kadın sesler duyuyoruz. Hatta buradan yola çıksak, “Şebnem Ferah’a benzeyenler” ve “Fatma Turgut’a benzeyenler” diye iki kategori yaratmak mümkün; bir üçüncüsü neredeyse yok. Yer yer kafa seslerini kullanmaları ortak özellikleri olsa da, Şebnem Ferahgillerde daha yırtıcı, daha dominant bir tutum, Fatma Turgutgillerde ise daha edilgen, daha içli ve “tiki genç kız” telaffuzu temel özellikler olarak ayırt edilebiliyor. Sıkıcı mı? Evet! Ama gerçek bu.
Sadece bu yukarıdaki genelleme bile Ayşegül İnci’nin bu ilk albümüne kulak kabartmak için yeterli sebep olabilir. Zira Ayşegül İnci bu iki kategorinin dışında durmayı başaran açık, net ve temiz vokal tekniğiyle dikkat çekiyor öncelikle. Elbette “rock” müzik kadın şarkıcıları için artık bir dünya standardı haline gelen kafa seslerini o da kullanıyor ama en azından yerinde ve dozunda. Hatta biraz da abartmak gerekirse, şarkılarda ne dediğinin anlaşılıyor olmasının dinleyici için büyük lüks olduğu bile söylenebilir.”
Nitekim bu yeni şarkısında da bu yazdıklarımı doğruluyor Ayşegül ve hatta ileri de götürüyor. Şarkı yazarı olarak, çok naif, çok dokunaklı bir şarkı yakalamış ve şarkıyı aynı naiflikte bir yorumla seslendirmiş. Tam tabiriyle içinize oturuyor şarkının sözleri. Düzenleme de son derece yerli yerinde; ne çok gürültülü ne de arabesk/alaturka sularına giriyor. Şarkının klibi ise Gökçe tarafından çekilmiş.
Yakın dönemde yayımlanmış ve kesinlikle ıskalanmaması gereken şarkıların başında geliyor “Seni Görmemem Lazım”. Dinleyin, dinlettirin.
(20 Mayıs 2016 tarihinde www.hayatmuzik.com 'da yayımlanmıştır.)
Dilek Ay, müziğe profesyonel olarak 2005 yılında başlamış, 2008-2012 yılları arasında ENBE Orkestra’sında solistlik yapmış. Sonrasında kendi orkestrasını kurarak çalışmalarına solo olarak devam eden Dilek Ay’ın ilk teklisi “Kurşun Masum”, İda Müzik ve Seyhan Müzik ortaklığıyla birkaç ay önce servis edildi aslında ama yeterince tanıtılamadı. Bu tanıtım sorunu özellikle “noname” tabir edilen şarkıcılar için bir kâbusa dönüşmüş durumda. Profesyonel “PR” firmalarıyla anlaşsanız bile, televizyon ve radyoların tekellerini kırmak çok ama çok zor. Dinleyici deseniz, bu karambolde kendisine dayatılanın dışında bir şeylerin farkına varmak için çaba göstermeye zaman bulamıyor. Arada bir sürü harcanmış emek, çaba, bir sürü güzel şarkı ve iyi şarkıcı güme gidebiliyor.
Nitekim söz ve müziği Adnan Fırat’a ait “Kurşun Masum”, pop kalıpları içinde gayet iyi bir şarkı. Dilek Ay ise hiç de yabana atılmayacak bir şarkıcı. Hem duygusu kalbe dokunan bir ses rengi, hem de sağlam bir şarkıcılık tekniği var. Okan Akı’nın nefesli enstrümanlarla işlediği, su gibi akan düzenlemesi de nefis. Şarkının bir tek kusuru varsa o da ilk kelimelerinin (“sen benden”) dinleyicide “Ben Sevdalı Sen Belalı” şarkısının başladığı yanılgısını yaratması. Hem kelimeler, hem notalar (saniyelik de olsa) aynı çünkü.
Dilek Ay’ı bundan birkaç yıl önce bir konserde (ENBE konseri değildi ama neydi hatırlamıyorum) vokalist olarak sahnede izlemiş ve sahne enerjisinden etkilenerek “Kim bu kız?” diye aramış taramış, takibe almıştım. Bu şarkısını dinleyince boşa dikkatimi çekmediğini anladım. Daha profesyonel bir strateji izleyebilirse (işin şarkılardan ve şarkıcılıktan azade kısımlarından bahsediyorum)adını çok daha fazla duyacağımız garanti. Bekleyip görelim.
Yavuz Hakan Tok Müzik Yazarı / Eleştirmen / Arşivci
2001 yılında Bir Zamanlar adlı internet sitesinde müzik yazıları yazmaya başladı. Yanı sıra yazıları, Zip İstanbul, Koara, İkinci Kanal, Caretta, Mezun Life, Popüler Tarih dergilerinde, Bugün gazetesi ve Milliyet gazetesinde yayımlandı.