Bu Blogda Ara

Bülent Ortaçgil Röportajı

“O KADAR YALAN BULAMADIM”


YHT: Ortaçgil şarkıları Türkçe müziğin neresinde duruyor?

ORTAÇGİL: Sanatı icra edenler insanlar kendi konumlarını tarif etmekten kaçınırlar. Bunu onlar adına başkaları yapar. Dolayısıyla ben yaptığım müziğe isim koymayı hiç düşünmedim.

YHT: İlk albümünüz piyasaya çıktığında basında “protest müziğin ilk örnekleri” olarak yorumlanmış şarkılarınız.


ORTAÇGİL: Çünkü bir şeye benzetmek istediler. O zaman dışarıda Bob Dylan vardı. Türkiye’de de alışkanlıkların dışında bir şey yapılınca “protest” diye adlandırdılar. Ben öyle her dakika yaptığı işi sorgulayan biri olsaydım çıkıp buna itiraz ederdim ama çok da umurumda olmadı açıkçası.

YHT : “Benimle Oynar mısın” o yılların müzik piyasasının çok dışında bir albüm olmasına rağmen ilgi çekti ve hatta “Olmalı mı Olmamalı mı?” Müjde Ar’ın başrolünü oynadığı bir Türk filmine tema müziği bile oldu.

ORTAÇGİL: Benim için büyük bir acıdır o. Bir dönem Norveç’te yaşadım. O sıralarda yapılan bir iştir. Bana sorulsaydı asla izin vermezdim ama sorulmadı. Her kim yaptıysa ki yapanın kim olduğunu bile bilmiyorum, öcünü almak isterdim ama o dönemin şartlarında yapacak pek bir şey yoktu.


YHT: Bir dönem Fikret Kızılok’la Çekirdek Sanatevi çatısı altında beraber oldunuz. Nasıl bir müzikal beraberlikti bu?

ORTAÇGİL: Biz Fikret’le bir anda birbirimizi çok sevdik. Ben çok çabuk müzik üretebilen biriyim, Fikret de çok çabuk söz üretebiliyordu. Ve biz birlikte bir sürü şarkı yazdık kısa sürede. Sonra giderek anladık ki hiç de aynı adam değiliz hatta bayağı farklı kişilikleriz. Zaten bizim fanatik hayranlarımız pek sevmezler o dönemi.  

YHT: O dönemde ürettiğiniz “Şarkıdaki Maymun” Ajda Pekkan’a mı yazılmıştı?

ORTAÇGİL: Tabii ki ona yazılmıştır. Ajda Pekkan Türk popüler müzik hayatında direklerden bir tanesidir. O şarkı benim stilim için biraz fazla sertti. Ben Ajda’ya bir şarkı yazsaydım kimse onu Ajda’ya yazdığımı anlamazdı ama Fikret’in stili başkaydı. Fikret’in Ajda’yla nasıl bir hesabı vardı onu da bilmiyorum.


YHT: Türkiye’de çok az sayıda yapılabilmiş saygı albümlerinden bir tanesi de Ortaçgil şarkıları için yapıldı. Siz beğenmiş miydiniz o albümü?

ORTAÇGİL: Çok eleştirenler, beğenenler kadar beğenmeyenler de oldu. Pop müzik gibi cadı kazanı bir ortamda yirmi tane adamın bir araya gelip böylesine bir şey yapmasının önemini Ortaçgil seven birisinin hiç tereddütsüz kabul etmesi lazım. Ben bunun keyfini yaşadım.


YHT: “Gece Yalanları” son albümünüz. Ondan biraz bahsedelim.

ORTAÇGİL: Beş yıldır yeni şarkım yayınlanmamıştı. Bu albümde Türkiye’de moda olan popüler müzik akımlarının hiç biri yok. Zararsız yalanları anlatan şarkılar var sadece. Aslında bütün şarkıların yalan olmasını tercih ederdim ama o kadar yalan bulamadım. Bence çok başarılı bir iş yaptık ama sanat yapmanın bir yüzü de siz yaptıktan sonra insanların onu değerlendirip değerlendirmemesidir. Ben evrensel bir bakış açısıyla şarkılar yazıyorum, belki de o yüzden ufak zaman dilimlerinde eskimiyor şarkılarım. Umarım bunlar da öyle olur.


HAZİRAN 2003